شهر زیرزمینی کاریز کیش

4.7/5 - (7 امتیاز)
شهر زیرزمینی کاریز کیش

80,000 تومان

اولین سانس: ۱۰:۳۰ آخرین سانس: ۱۶:۳۰
بانوان
آقایان
کودکان

مشخصات کلی

چنانچه با رزرو اینترنتی راحت نیستید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا پیام در واتس اپ رزرو خود را انجام دهید.

تصاویر بیشتر از شهر زیرزمینی کاریز کیش

توضیحات در مورد شهر زیرزمینی کاریز کیش

هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور از این مکان، یعنی شهر زیرزمینی کاریز که یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری کیش است، بازدید می کنند. این شهر قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. کاریز در عمق ۱۶ متری در زیر زمین قرار دارد. شهر تاریخی کاریز در گذشته محلی برای تامین آب آشامیدنی جزیره کیش بوده است. آثار برخورد تیشه و کلنگ روی دیوارهای مرجانی نشان از آن دارد که آبراهه­ها و قنات به دست بشر ساخته شده است.

تاریخچه شهر زیرزمینی کاریز کیش

از روی مرجان­هایی که در دیوار و سقف این کاریز به کار رفته است می­توان تخمین زد که قدمت این شهر چند هزار ساله است. در حالی که مردم محلی، سن این شهر زیرزمینی را حدود ۲۷۰ تا ۵۷۰ سال باور دارند. در سال ۱۳۷۸ مهندس منصور حاجی حسینی مقیم کشور آلمان روی این منطقه کیش سرمایه گذاری کرد. مهندس آن را از یک قنات قدیمی به مرکز تفریحی و گردشگری تبدیل کرد.

سقف شهر زیرزمینی کاریز کیش چگونه است؟

شهر زیرزمینی کاریز کیش زمانی بستر دریا بوده است. وجود فسیل­های موجودات دریایی در سقف مرجانی این شهر گواه بر این موضوع است. آثار برخورد ابزارهایی مانند تیشه و کلنگ روی زمین آهکی و دیوارهای مرجانی این شهر زیرزمینی از دید باستان شناسان بسیار حائز اهمیت است. نتایج آزمایشات روی نمونه­های گرفته شده از کاریز کیش در دانشگاه مونیخ آلمان، قدمت سقف آن را به حدود و ۵۳۰ تا۵۷۰ سال رقم می­زند.

همه چیز در مورد معماری کاریز کیش

دو رشته از منطقه باغود و صفین بعد از گذشتن از مسیری که به محل فرهنگی و سیاحتی کاریز گردشگران وارد شده است، تبدیل به سه رشته می­شود. در نهایت رشته حاصل از تلفیق این رشته­ها به شهر حریره کیش می­رسند.

۷۴ چاه از ۲۷۴ حلقه چاه آبی که در طول مسیر این رشته تا شهر قدیمی حریره قرار دارد، مربوط به مجموعه شهر زیرزمینی کاریز کیش است. در این کاریز، آب هم به صورت سکون و هم به صورت سیال مورد توجه قرار می­گیرد. در بخش سیاحتی کاریز کیش یک حلقه چاه مخروطی شکل در سقف مرجانی کاریز حفاری و تبدیل به مکانی دیدنی شده است.

مهمترین کاربردهای کاریز شهر زیرزمینی کیش چیست؟

یکی از مصارف مهم و حیاتی شهر زیرزمینی کاریز کیش، تأمین آب آشامیدنی و سالم بوده است. مرجان­هایی که در مسیر این کاریز قرار دارند، حکم تصفیه آب باران­هایی که به سمت کاریز در حرکت است، را داشته­اند. از دیگر مزایا و کاربردهای این شهر به شرح ذیل است:

  • گواراترین آب این جزیره در آب انبارها ذخیره می­شد.
    یکی از درآمدهای مردم محلی این منطقه فروش آب تصفیه شده، به کشورهای عربی، در قبال خرید وسایل و ابزار مورد نیاز بوده است. آبی که از این شهر به دست می­آمد بسیار گوارا بود و این موضوع سبب شده بوده تا فروش خوبی داشته باشد.
  • هوای داخل کاریز شهر زیرزمینی کیش همیشه خنک است.
    وجود مرجان­ها و مرطوب بودن دیواره­های این کاریز باعث خنکی هوای داخل آن در طول سال شده است. سالم بودن آب آشامیدنی همراه با خنکی هوا سبب شده تا این شهر سیل عظیمی از گردشگران در فصل تابستان را به سوی خود بکشاند.

شرایط بازدید از شهر زیرزمینی کاریز کیش چیست؟

این شهر زیرزمینی از سال ۱۳۷۸ جنبه تفریحی و گردشگری به خود گرفته است و تبدیل به یک مکان گشت و گذار شده است. در حالی که قبل از این فقط قنات­هایش فعال بودند. مهندس حاجی حسینی در زمان ساخت این بنا برای جلوگیری از آلودگی آب قنات از محافظ استفاده کرده است. برای بازدید از این شهر می توانید همه روزه به آنجا سفر کنید.

امکانات شهر زیرزمینی کاریز کیش چگونه است؟

برای رفاه حال هر چه بیشتر گردشگران، امکانات متنوع و متعددی در نظر گرفته شده است. بازار سنتی برای آن قرار داده­اند که در دو رشته ۱۵ کیلومتری دایر است. همچنین دارای نمازخانه بوده و سقف آن از سنگواره­ها و فسیل­های ارزشمند ساخته شده است. موزه خلیج فارس، عکاس خانه، رستوران و کافی شاپ­های شهر زیرزمینی کاریز کیش، از دیگر امکانات این منطقه می باشد.

نظرات و سوالات شما در مورد شهر زیرزمینی کاریز کیش

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “شهر زیرزمینی کاریز کیش”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین نفر از تخفیف‌ها با خبر شو!

ما از اطلاعات تماس شما حراست می‌کنیم و فقط جهت اطلاع رسانی تخفیف‌های این سایت از آن استفاده خواهیم کرد.