تک بادگیر تاریخی کیش

4.7/5 - (7 امتیاز)
تک بادگیر تاریخی کیش

20,000 تومان

اولین سانس: ۱۰:۳۰ آخرین سانس: ۱۶:۳۰
بانوان
آقایان
کودکان

مشخصات کلی

چنانچه با رزرو اینترنتی راحت نیستید، می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا پیام در واتس اپ رزرو خود را انجام دهید.

تصاویر بیشتر از تک بادگیر تاریخی کیش

توضیحات در مورد تک بادگیر تاریخی کیش

کشور عزیزمان ایران از نظر آثار باستانی و مناطق گردشگری بسیار غنی است. یکی از شهرهای آن، ‌که هر ساله گردشگران زیادی را به‌ سوی خود جلب می‌کند، شهر توریستی کیش است. این جزیره شهری است پرآوازه که آثار باستانی و مناطق دیدنی زیادی را در دل خود جای ‌داده است. از جمله این مناطق می‌توان به خانه‌ تک بادگیر تاریخی آن اشاره کرد که جزو جاذبه‌های تاریخی این شهر است و گردشگران زیادی را به ‌سوی خود می‌کشاند.

نگاهی اجمالی بر تاریخچه ‌مجموعه‌ تاریخی تک بادگیر کیش

قدمت خانه‌ تک بادگیر، به سالیان دور می‌رسد. این خانه در غرب جزیره کیش و در منطقه ‌بومی‌نشین آن قرار دارد. صاحب این عمارت شخصی به نام علی‌اکبر سعیدی است که اصالتاً اهل کیش بوده است. آقای سعیدی در کار تجارت مروارید، صنایع دریایی و پارچه‌های ابریشمی فعالیت داشته‌اند و از تجار معروف کیش بوده است. این خانه تا به امروز 5 بار مورد مرمت قرار گرفت تا فرسودگی در آن ایجاد نشود.

فضای داخلی خانه‌ تک بادگیر کیش چگونه است؟

مساحت این خانه به وسعت 1425 متر مربع می‌رسد ولی از این مقدار تنها 425 متر آن قابل بازدید است. در داخل آن غرفه‌های زیادی به چشم می‌خورد. غرفه‌هایی شامل فروش صنایع‌دستی، سوغات، لباس محلی، عطرفروشی، عطاری و … . این عمارت، یک بادگیر دارد که ارتفاع آن به ده متر می‌رسد. این بادگیر دارای دهنه‌هایی است که در چهار طرف آن قرار دارند.

کار بادگیر این است که هوای داخل خانه را تازه‌ می‌کند، به این صورت که هوا از سه طرف بادگیر وارد خانه می‌شود و از یک ‌طرف دیگر بیرون می‌رود و این سبب می‌شود هوای فضای داخلی خانه دلپذیر و مطبوع شود. این مجموعه‌ تاریخی 13 اتاق دارد که 6 اتاق به‌صورت اندرونی و 7 اتاق دیگر به‌ صورت بیرونی ساخته ‌شده است. در ادامه نگاهی اجمالی به معروف‌ترین اتاق‌های آن می‌اندازیم.

  1. اتاق سران خانه تک بادگیر کیش

    در زمان قدیم، این اتاق مخصوص سران قبایل بوده است. به‌ طوری ‌که سران قبیله‌های مختلف در این اتاق گرد هم جمع می‌شدند و در مورد مسائل و مشکلات هر قبیله به بحث و گفت‌وگو می‌نشستند.

  2. اتاق موزه خانه تک بادگیر کیش

    این اتاق دارای لوازم قدیمی و با ارزش بسیار زیادی است که قدمت بعضی از آن‌ها به دوره‌ هخامنشی برمی‌گردد.  اتاق موزه، جزو جذابیت‌های خاص این خانه به‌حساب می‌آید.

  3. اتاق حجله خانه تک بادگیر کیش

    در زمان قدیم، این اتاق را به دخترپسرهایی که تازه ازدواج می‌کردند، اختصاص می‌دادند. سراسر این اتاق را با پارچه‌هایی زیبا تزیین می‌کردند و عروس دامادها می‌توانستند تا هفت شبانه‌روز در آنجا بمانند. علاوه بر این دختران صاحب‌خانه این امکان را داشتند که تا دو سال در این اتاق زندگی کنند ولی بعد از دو سال می‌بایست اتاق را ترک کنند.

  4. اتاق مکتب خانه تک بادگیر کیش

    اتاق مکتب مخصوص فرزندان افرادی بود که در این عمارت زندگی می‌کردند. کودکان در این اتاق جمع می‌شدند و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شد.

جمع بندی نهایی

با پا گذاشتن به خانه‌ تاریخی تک بادگیر کیش، وجود آدمی سرشار از آرامش و صفا می‌شود، چرا که در دل آن، عشق و سادگی نهفته است. خانه‌ای که تا ابد خاطره‌ آن در ذهن هر شخصی می‌ماند. این عمارت، فرهنگ، آداب‌ و رسوم و سنت و اصیل بودن اهالی این منطقه را به خوبی به رخ می‌کشاند.

نظرات و سوالات شما در مورد تک بادگیر تاریخی کیش

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تک بادگیر تاریخی کیش”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اولین نفر از تخفیف‌ها با خبر شو!

ما از اطلاعات تماس شما حراست می‌کنیم و فقط جهت اطلاع رسانی تخفیف‌های این سایت از آن استفاده خواهیم کرد.